Fiatal kutatóink előadásaikban olyan kérdésekre keresik a választ, mint: Mennyiben függ a korrupció érzékelése az arról való híradás mennyiségétől? Milyen metaforák jelentek meg Donald Trump elnöki kampányában? Miért mennek ki az emberek tüntetni?
Moderátor: Metz Rudolf
Zoom link: https://zoom.us/j/91340264541?pwd=Z083TUQ5aTg2NWVDWmtIMm1qM00ydz09
Barczikay Tamás A korrupció érzékelésének vizsgálata idősoros statisztikai módszerek segítségével a 2010 utáni Magyarországon
Az előadásunkban arra keresünk választ, vajon a főbb online ellenzéki sajtóhírekben – 444.hu, Index.hu és HVG.hu – riportált kormánypártokhoz köthető korrupciós esetekről való híradás mennyisége befolyásolja-e a kormánypártok, illetve az ellenzék támogatottságát, a választó polgárok politikai preferenciáit?
Módszertanát tekintve a vizsgálat a közgazdaságtanból kölcsönöz eszközöket és a stacionaritás valamint a kointegráló kapcsolatok elméletén keresztül vizsgálja, hogy létezik-e hosszú távú kapcsolat a korrupció online ellenzéki sajtótermékeken keresztüli érzékelése és a szavazói magatartás között. Statisztikai számításaink alapján ilyen jellegű kapcsolatot nem lehet kimutatni a rendelkezésre álló adatok segítségével.
Szabó Lilla Petronella: „Keep America Great”: Metaforák Donald Trump 2020-as elnökválasztási kampánybeszédeiben
Az Amerikai Egyesült Államokban az elnökválasztás az ország politikai életének legfontosabb eseménye. A 2020-as választás során napjaink egyik legmegosztóbb politikai szereplője, az USA regnáló elnöke, Donald Trump újra indult a pozícióért.
Trump az előző, 2016-os választási kampánya során többek között azzal váltott ki érdeklődést, hogy kimondta: szakítani akar az addigi washingtoni politikával és véget akar vetni a túlzott bürokráciának. Ezt úgy fogalmazta meg, hogy „lecsapolja a mocsarat,” azaz a közhiedelem szerint mocsaras területre épült Washingtont megszabadítja a mocsárban vérszívó szúnyogokként élő hivatalnokoktól. Az azóta szállóigévé vált metafora jól példázza Trump retorikáját, amelyben rendszerint erős képekkel próbál hatni a választópolgárokra.
Az előadásomban a Trump 2020-as kampánybeszédeiben azonosított metaforákat mutatom be. Részletezem az elnök leggyakrabban használt metaforáit és hogy milyen szóképeket használ a politika, a választások és az elnöksége tárgyalásakor.
Susánszky Pál Tüntetési aktivitás Európában
A beszélgetés során olyan kérdésekről lesz szó, melyek az elmúlt 50 évben folyamatosan jelen voltak a politikai szociológiában. A kutatók nem vesztették el lelkesedésüket, hogy ezeket a kérdéseket megválaszolják. Leginkább azokból a kutatásokból fogok szemezgetni, amikben én is részt vettem.
- Mi a menü?
- Mi motiválja az embereket, hogy részt vegyenek tüntetéseken?
- Mely európai országokban tüntetnek a legtöbbet és hol tüntetnek a legkevesebbet?
- Ha egy országban sokan tüntetnek, akkor rosszul mennek a dolgok, ha kevesen, akkor jól?
- Mennyivel aktívabbak az egyetemisták, mint a társadalom többi része? Miért, és mi lesz velük később?